вівторок, 13 червня 2017 р.

В. Сухомлинський в початковій школі

Урок позакласного читання
Тема :«У світі казки чарівної»
Мета.
Формувати предметні компетентності:
-         узагальнити та  систематизувати  знання дітей про казки В. О. Сухомлинського; 
-         формувати уміння і навички аналізувати, робити висновки прочитаного;
-         створити в уяві учнів художні образи казкових героїв;
-           збагачувати словниковий запас ;
-          розвивати пізнавальні, творчі й мовленнєві здібності, уяву, фантазію;
-         виховувати шанобливе ставлення  до книги, інтерес до творчості видатного педагога;
-         виховувати бажання поповнювати свої знання.
Формувати ключові  компетентності:
-         вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
-        дотримуватись  режиму розумової праці під час виконання навчальних завдань;
загально-мовленнєві вміння і навички:
-        виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова; чітко і послідовно висловлювати думку;
контрольно-оцінні вміння:
-        оцінювати свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем; загальнокультурна:
-        дотримуватись правил поведінки на уроці;
здоров'язбережувальна:
-        розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою, вміти долати труднощі;
соціальна:
-        співпрацювати в команді.
Обладнання: комп’ютер, слайди презентації, картки з текстом, ілюстрації,  костюми для інсценізації казки.


 Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови.
 В. О. Сухомлинський.

Хід уроку

І. Оголошення теми, мети уроку.

 

 



- В ефірі – дитяча телепередача «У світі казки чарівної». З вами постійна ведуча –Лариса Андріївна. Я рада вітати всіх присутніх у нашій студії.
Доброго ранку! Доброго дня!
Доброго – вчора, сьогодні, щодня…
Хай не псується годинник на вежі.
Хай буде все на землі, як належить:
Сонце – як сонце, літо – як літо,
Дощик – як дощик, діти – як діти.
Кожному дому щастя бажаю.
Доброго ранку! Доброго дня!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.


Наша передача присвячена творчості видатного українського педагога, письменника  - Василя Олександровича Сухомлинського.
 Василь Олександрович народився у 1918 році в селі Василівка на Кіровоградщині, у бідній селянській родині. Ріс він звичайною дитиною. Та серце у нього було чутливе і щире, переповнене ніжністю і любов’ю до людей та навколишнього світу. Василь Олександрович присвятив своє життя навчанню і вихованню дітей, віддав їм своє серце і сповнену світлою любов’ю сонячну душу.
Героями його творів найчастіше виступають діти, яких він безмежно любив і хотів, щоб вони виростали добрими, чуйними, працьовитими.
Дозвольте представити вам команду, з якою я сьогодні буду працювати: Юрко та Яринка. Вони прийшли до нас у студію з казок В. Сухомлинського. Хто знає, з яких? («Ледача подушка» та «Добре, що сонечко сяє»).
У  листах, які надходять до нас, глядачі часто задають запитання «Чому ми ведемо передачу саме про казки»? А ось чому.
Яринка
Існує книг багато на землі,
Вони цікаві, мудрі та повчальні,
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
Юрко
Казка – це світ, чарівний та незвичний,
Казка – це диво, сповнене краси.
Поринуть у казку – це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
Яринка
У казці звірі свою мову мають,
Дерева розмовляють, мов живі,
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
Вчитель
Сьогодні у нашій передачі беруть участь діти, які хочуть в майбутньому стати постійними ведучими нашої програми. Ми спостерігатимемо за їхньою роботою в різних студіях і визначимо переможців.
Наша передача монтуватиметься з різних телестудій. Отже, сьогодні у передачі: розвиток навичок правильного і виразного читання із студії «Юних дикторів» та робота в студії «Акторської майстерності».
Якщо ви хочете бути справжніми акторами, працювати будемо за всіма акторськими правилами. Актори
 повинні гарно читати, швидко орієнтуватися у запропонованих текстах, чітко і виразно промовляти слова. Адже по телебаченню вас не тільки бачать, але і чують.

ІІІ. Робота в студії «Юних дикторів». Діти розподіляються на три групи. В кожній групи обирається лідер.


Завдання 1.
Швидко і чітко промовте скоромовки.
Дзижчить над житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух.

Сів шпак на шпаківню,
заспівав шпак півню:
- Ти не вмієш так, як я,
Так, як ти, не вмію я.

Лис у лісі заховався, ліс лиса сховав.

Завдання 2.
Прочитайте виразно, відриваючи погляд від тексту та пригадайте, з якої казки цей уривок.
(Представники  кожної групи читають по черзі.)
 Сонячним ранком маленька Дівчинка вийшла погратися на зеленій галявині. Раптом вона почула: хтось плаче… Прислухалася. Плач долинав з – під каменя, який лежав у кінці галявини. Нахилилась дівчинка до каменя та й питає:
- Хто там, під каменем, плаче?
- Це я, …
(«Дівчинка і Ромашка».

Запитання 3.
- Як ви вважаєте, чи бувають «нічиї люди», «нічиї звірі», «нічиї квіти» та інше? Коли так трапляється?
- Як на вашу думку, чи можуть рослини або тварини дружити з людиною?
- Розкажіть про свою дружбу з рослиною чи тваринкою.
ІV. Робота в студії «Акторської майстерності».
«Сам собі режисер».
1.    Інсценізація казки «Хлопчик і Дзвіночок Конвалії».
   
Ведучий. Прийшла весна. Із землі визирнула зелена стрілочка. Вона швидко росла, потім розділилася на два листочки. Листочки стали великими. Між ними зявився паросточок. Він піднявся, прихилився до одного листочка, а рано – вранці зацвів срібний дзвіночок. Це був Дзвіночок Конвалії.
Побачив Дзвіночок Конвалії маленький Хлопчик. Його так вразила краса квіточки, що він не міг відвести від неї очей. Хлопчик простяг руку та хотів зірвати квітку.
Дзвіночок. Хлопчику, для чого ти хочеш мене зірвати?
Хлопчик. Ти мені дуже сподобався. Ти такий добрий.
Дзвіночок. Добре, зривай, але спочатку скажи, який я красивий.
Ведучий. Хлопчик задивився на Дзвіночок Конвалії. Квітка була прекрасна. Вона була схожа на ранкове небо і на лазурову воду ставка, і ще на щось дивовижно красиве. Хлопчик усе це відчував, але словами сказати не вмів. Він стояв біля Дзвіночка Конвалії, зачарований красою квітки. Стояв і мовчав.
Хлопчик.  Рости, Дзвіночку, - тихо мовив Хлопчик.

2. Запитання та завдання.
Чому, на вашу думку, хлопчик усе - таки не зірвав конвалії?
Як би вчинили, коли б вам закортіло зірвати красиві квіти?
Опишіть красу будь - якої квітки, не називаючи її. (За  описом своїх друзів діти вгадують, про яку саме квітку йдеться.)

3. Творче завдання «Розмова квітів». Робота в парі.

Одна дитина у парі – квітка, що росте на луках або у лісі; інша її зірвана подруга, яка стоїть у вазі. Діти мають вигадати та розіграти невеличку сценку – діалог про те, кому з них як живеться.

4. Уявіть, що ви є героєм  однієї з казок В. О. Сухомлинського. Відтоді минуло 30 років. Розкажіть телеглядачам, чим ви займаєтесь тепер.
V. «Телеграми від поштаря Пєчкіна».
Вчитель.  На нашу телепередачу надходить багато телеграм. Але ж ці - без підпису. Допоможіть, впізнайте, хто не зміг потрапити до нас своєчасно.
- Дякую тобі, Квітко, за гостинність. (Бджола та гарбузова квітка).
- Якби в світі все буле однакове, не було б краси. (Пурпурова квітка).
- Сідай до мене на спину, берись дзьобом за пера, тримайся міцно. (Пташеня випало з гнізда).
- Я – Пелюстка! Найголовніша! Найкрасивіша! Без мене й квітка не цвіте. (Пелюстка і Квітка).


VІ. Казкова вікторина.
1. Як називається казка, в якій колюча тваринка знайшла світло? («Їжачок і світлячок»).
2. У якій казці кіт гріє курча? (Як здивувався Мурко»).
3. Під яким деревом стояв зайчик і просив стиглих ягід? («Заєць і горобина»).
4. У якій казці розповідається про найдобрішу дочку? («Сьома дочка»).
5. У якій казці аптекар подумав про хлопчика, що у нього недобре серце? («Камяне серце»).
6. У якій казці тварина співчуває птахові? («Кріт і жайворонок»).
VІІ.Оголошуємо поетичну хвилинку.
Яринка та Юрасик
Послухайте наші віршики і відгадайте, з яких вони казок.
Яринка
Лялька Зоя дуже зажурилась,
Ручка в неї відвалилась.
Не журись, моя любима,
Завяжу її бинтом,
Будеш ти здорова знов.
«Лялька з відбитою рукою»
Юрас
Жив малесенький горобчик,
Був допитливий він хлопчик.
Маму він про все питав:
Про траву, дерева, став,
Про водицю, землю, пташку
І малесеньку комашку.
«Горобчик і вогонь»
Яринка
Ось приїхала вже ненька,
Не було її давненько.
Донечки її вітають,
Гарні слова промовляють.
«Сьома дочка»


VІІІ. Підсумок уроку

1. Заключне слово вчителя та ведучих.
Вчитель.
Дорогі діти!
Ось і закінчується наша телепередача, у якій ми з вами пригадали казки Василя Олександровича Сухомлинського. Хоч вони і маленькі, але в них багато повчального: мудрості, добра, чуйності, справедливості, високих почуттів, любові до рідної природи.
Яринка
Сьогодні на уроці нас вчителька навчила
На прикладах відомих, як гарними нам буть.
Щоб ми казки ці знали і завжди памятали,
Людьми росли старанними і добрими були.
Юрасик
Коли ти будеш добрим, про тебе люди скажуть.
Ніколи не забудуть про ввічливість твою.
У школі і удома усім давно відомо,
Що добрих не народжують, а добрими стають.
Яринка
А педагог відомий, земляк нам всім знайомий
Казок про нас багато хороших написав.
Ми їх читати будем, розкажем про них людям
Щоб кожен українець казки ці добре знав!
Юрасик
- Як учив видатний педагог В. Сухомлинський: « Нехай над кожною нашою школою горить зоря любові, запалювати яку він навчав. Бо ж любов – джерело життя.»
Яринка і Юрасик
Хай на світі живе краса,
Хай на світі живе любов,
Хай на всі голубі небеса
Сонце світить нам знов і знов!
2. Гра «Мікрофон»

- Що ви відчуваєте, читаючи  казки Василя Олександровича Сухомлинського?

3. Підведення підсумків конкурсів. Нагородження переможців.

Вчитель. Великий педагог, мудрий учитель, чудова людина… Він віддавав дітям красу і тепло своєї душі, він ніс на долоні своє щире серце, бо був насправді доброю і щирою людиною. В його палкому серці жила велика доброта і любов до всього світу.
Василь Олександрович прищеплював дітям найкращі людські якості: доброту, чуйність, людяність, патріотизм, любов до Батьківщини




Немає коментарів:

Дописати коментар